Issuu YouTube Facebook Verkkokauppa
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
Toukokuu 18, 2013, 19:44:48

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
Huippulaadukkaat MyFly perhokelat löydät SVK:n kaupasta!

Kalapaidat nyt puoleen hintaan

Vapaa-ajankalastajien tietovisa

Vastuullinen vapaa-ajankalastaja

Purokunnostustalkoot Teuvan Itäjoella

Lähde purokunnostustalkoisiin Kristiinankaupunkiin

Kaikki Indikaattorikaloja havainnoimaan

Vastuullisen vapaa-ajankalastajan tuotteet löytyvät nyt kaupasta

Nyt specimenjoukkue kasaan - ilmoittautumisaika päättyy 1.6.

Uutinen älypuhelimen omistajille:
Kalajuttuun on asennettu Tapatalk!

Vetoomus Itämeren lohen puolesta - pysäyttäkää sekakantakalastus

SVK:n YouTube-kanavalla uusi video: Kalojen vapauttaminen

Omalle tai seuran blogille lisää näkyvyyttä

Kaksi uutta kalastusvideota SVK:n
YouTube-kanavalla

Uusi kalastusvideo on julkaistu

Vapaa-ajankalastuksen eettiset säännöt

Nyt voit liittyä SVK:n kannatusjäseneksi

Nettikirjastoon tuli runsaasti lisää luettavaa

Vapaa-ajankalastajille avattiin oma nettikirjasto

Virtuaalinen pilkkiviikko on ohi. Katso tulokset täältä

Kysymyksiä kansanedustajaehdokkaillle - Frågor till riksdagskandidaterna

Rekisteröitymisohje - eli näin pääsen kirjoittamaan palstalle

Lappajärvellä kisataan sunnuntaina SM-pilkin esikisa

Ennätyskalarekisteriin 10 uutta Suomen ennätystä

Teemu Etelä-Aho voitti Specimenkilpailun

Joukkuesarja palaa takaisin specimenkilpailuun

Sivuston mainostajille oma alue

Erikoisväriset Jesse-vaaput. Näitä et muualta saa!
Specialfärgade Jesse-wobbler. Endast från FFC.

Specimenkilpailu 2010 palkinnot

SVK:n löydät myös Facebookista

Kuvagallerian ohjeet / Instruktioner för fotogalleri

Uutta kalajuttu.comissa:
- jäsenille oma kuvagalleria
- Specimenkilpailu 2010

Kalajuttu.com pilkkikisa-pilktävling 27.3 Björköby

Artikkeli kalojen vapauttamisesta

Äänestys Kalajutun vuoden parhaasta artikkelista

SVK:n uudet nettisivut on avattu. Käy tutustumassa.

Specimenkilpailu/Specimentävlingen
- Hienot palkinnot nuortensarjaan
- Fina priser i ungdomsklassen

[
size=10pt]Specimenkilpailun joukkuesarjaan ilmoittautui 20 joukkuetta

[
size=10pt]<a href="http://www.bittitaivas.com/svk/index.php/survey/viewSurvey/surveyid/12" target="_blank">Osallistu Vapaa-ajan Kalastaja-
lehden lukijakyselyyn
[/url]

Ilmoittautumisaikaa Specimenkilpailun joukkuesarjaan on jatkettu 30.4. asti[/size]

Palstan oma pilkkikilpailu 22.3.
Forumets egen pilktävling 22.3.

Haukien metrikerho
Hundraklubben

Specimenkilpailuun pistelaskuri

Specimenkilpailu 2008
Lopulliset pisteet
Top 10 kalat

[
size=10pt]Tunnettuja kalamiehiä mukaan vuoden 2009 specimenkilpailuun!

[
size=10pt]Syksyn suurin taimen
[
size=10pt]<a href="[size=10pt]Höstens största öring[/url]

Specimenkilpailun voittajalle ja suurimman pistekalan saajalle on luvassa upeat palkinnot.
Katso ensin kuvat täältä

ja sitten kalaan, hopi hopi.

Specimenkilpailulle löytyi logo. Tsekkaa kuva!

SM-kilpaonki 2008 tulokset täältä

Specimenkilpailu käynnistyi!

Forumets interna tävling om snyggaste hemmagjorda jerken [url=http://www.kalajuttu.com/index.php?topic=451.0]fotona hit
och diskussioner hit

Indikaattorikalahavaintojen ilmoittaminen yksinkertaistui!

SVK:n ympäristöohjelma valmistui

Hei vieras! Älä jää seuraamaan sivusta, vaan tule mukaan keskusteluun. Täältä voit lukea rekisteröitymisohjeet, rekisteröityminen on helppoa ja vie vain pari minuuttia.

Hej gäst! Följ inte med utifrån, registrera dig och delta i diskussionen. Här kan du läsa om registreringsdirektiven, registreringen är enkel och tar bara en par minuter att genpmföra.

Profiiliin uusia kenttiä

Talven suurin ahven. Kilpailu alkaa 1.12. !!!

Vinterns största abborre. Tävlingen börjar 1.12. !!!

Kalajuttu.com banneri

Palstan säännöt / Forumets regler
* Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Galleria Galleriaraportointi Kirjaudu Rekisteröidy

+  SVK:n Keskustelupalsta - kalastusta ja kalajuttuja
|-+  Svenskspråkig del
| |-+  Vinterfiske
| | |-+  Ismete/Angeldon 2012
« edellinen seuraava »
Sivuja: 1 2 [3] Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Ismete/Angeldon 2012  (Luettu 7816 kertaa)
Jesper Holmstedt
Jr. Member
**

WWW Sähköposti
Galleriakuvat
Gädda: 8,9kg
Id: 1,54kg
« Vastaus #30 : Maaliskuu 19, 2012, 21:38:59 »

Ganska annorlunda taktik än oss... Största delen var ju Marcus utrustning, men vi hade tackel med 2 små trekrokar strl 6 om int ja minns fel, ca 10g bly och betesfisken hängande ca 0,5m under isen.
Med motiveringen:
  • Små krokar och tunnt tafsmaterial noterar gäddan inte lika lätt och spottar inte lika ofta. Måste förstås vara lite försiktigare då man drillar.(ena kroken i brosket vid bröstfenan och andra i ryggen på mörten)
  • Lätt sänke som bara ger lite böj på vippan då man riggar, mörten rör sig lätt och det är lite motstånd då gäddan sticker iväg
  • Siluetten av en högt upphängd betesfisk syns på långt håll mot den ljusa isen, jämfört med om den ligger vid bottnet

Vi tappade inga fiskar, alla som högg kom upp. 2 spökfällningar bara men det kunde ha berott på ivriga mörtar.
Men det kom nog för lite fisk för att man skall kunna dra slutsatser om vad som är bäst.

Dom som vi eller rättare sagt jag tappade (på gäddsmällen) tvivlar jag på att skulle ha fastnat fast vilka krokar eller vilken metod man än skulle ha använt för att fästa mörten.
Just för att när man kollade mörten efter fällningen hade den i princip 0 bitmärken. Det som också tyder på att något var fel var att vid båda fällningarna som inte levererade så hade linan egentligen inte alls dragits ut, och vid mothugget fanns inget på kroken (dvs det var inte så att kroken slets ur munnen pga dålig krokning). Så hur fällningen hände kan jag inte förklara, men endera var gäddan i princip framme och bara hälsade eller så var mörtarna otrolit pigga. Hymyilee Hade ju glömt mina spöhållare och vippor hemma så fästanordningen för linan var inte den bästa. 
tallennettu

BigPig Fishing |  Det är en extremt liten skillnad mellan att fiska och att stå brevid en sjö och se ut som en idiot.
Frassin
Hero Member

Galleriakuvat
Lax 10,0 , Gädda 13,7 , Abborre 0,87 , Gös 3,7, Öring 2,3
« Vastaus #31 : Maaliskuu 20, 2012, 04:26:24 »

Jag använder oxo 2 st trekrokar med flourcarbon som tafs, bly använder jag inte alls. Kroken sätter vi vid bröstfenan och ryggen, vi har även provat med en i ryggen och den andra i stjärten men då försvinner en del av simförmågan för mörten  Ep&#228;varma. Så vad som gäller bomproblemet så är det en nog en ganska svår nöt, vissa dagar hugger dom helt enkeltsämre och vissa dagar hugger dom bättre det är min teori. På smällen hade vi 8 fällningar men bara 2 gäddor på isen, men alla mörtar hade bitmärken. Dom flesta snett bakifrån. Vanligtvis brukar den mesta fisken tappas vid mothugget eller så sätter man dom i iskanten.
tallennettu

Drago
Hero Member

Trollkarl

WWW Sähköposti
Galleriakuvat
Lax 14,4 kg
Öring 5,43kg
Gädda 11,2kg
Aborre 850gr
« Vastaus #32 : Maaliskuu 20, 2012, 05:16:01 »

Jag använder oxo 2 st trekrokar med flourcarbon som tafs, bly använder jag inte alls. Kroken sätter vi vid bröstfenan och ryggen, vi har även provat med en i ryggen och den andra i stjärten men då försvinner en del av simförmågan för mörten  Ep&#228;varma. Så vad som gäller bomproblemet så är det en nog en ganska svår nöt, vissa dagar hugger dom helt enkeltsämre och vissa dagar hugger dom bättre det är min teori. På smällen hade vi 8 fällningar men bara 2 gäddor på isen, men alla mörtar hade bitmärken. Dom flesta snett bakifrån. Vanligtvis brukar den mesta fisken tappas vid mothugget eller så sätter man dom i iskanten.
Håller helt med om att vissa dagar är dom mycket försiktigare och bara"smakar"på betet.Ganska vanligt i allt fiske.Söndag var en sån dag.
Vi var också ute på söndag,tappade 4 gäddor och 3 på isen,och alla som kom upp satt väldigt dåligt med kroken långt ut i mungipan.
tallennettu

Frassin
Hero Member

Galleriakuvat
« Vastaus #33 : Maaliskuu 24, 2012, 17:29:50 »

Ute idag med donen igen, ingen sol idag bara regn  Surullinen. Fiskade 3 timmar mellan 06.00-09.00 innan jag gav mig för regnet.  4 napp och alla på isen blev dagens saldo . Toppen låg på 3,9kg.
tallennettu

Marcus Silander
Full Member

Sähköposti
Galleriakuvat
« Vastaus #34 : Maaliskuu 28, 2012, 21:41:20 »

Blev några timmars ismete idag med hungriga gäddor samt en timmes kamp med den välldige som tyvärr vann denna gång,när man  nästan sku ha behöva ha båt mellan hålen idag . Vihainen Linan bara spruta av rullen när jag kom fram till hålet,men då hade den säkert tagit en 20 meter redan å sytt in sig bland nå gammal vassrötter eller nå liknande så de va ju jätte skoj. Vihainen Försökte nog me alla konstens knep att få lös den men icke denna gång så ja bruka lite våld sedan när tålamode tog slut å då vet man ju hu de låter.Blev i alla fall 8 krokade och fyra som lyckades sno mörtana.Båda största idag 4,3 och 4,0 kg

tallennettu
Frassin
Hero Member

Galleriakuvat
« Vastaus #35 : Maaliskuu 29, 2012, 17:39:42 »

Jag var oxo ute på isen igårkväll från 16.00 till 20.00 och som Marcus skrev så borde man ha haft en båt för att förflytta sig mellan hålen. Vi hade 3 på isen och 2 tappade. Den största gick loss på 5,2 kg och blev nytt PB för min franske vän David som var med mig på isen. Avslutar oxo denna korta säsong med detta fiske  och väntar nu ivrigt på öppet vatten  Hymyilee
tallennettu

gsus_lives
Newbie
*

Galleriakuvat
« Vastaus #36 : Maaliskuu 29, 2012, 19:41:39 »

var ute idag med en kompis, raporten kan ni see här:

Black river quick edition
tallennettu
Janne_Nilsson
Hero Member

flash84_666@hotmail.com
Sähköposti
Galleriakuvat
Gädda 10.5kg
Abborre 0.88kg
Gös 2.5kg
Lake 3.5kg
Lax 12kg
Öring 4.3kg
« Vastaus #37 : Maaliskuu 29, 2012, 20:41:18 »

HAHAHAA Hymyilee Skön musik ni valde!
tallennettu

De som kallas för "turgubbar" måste tydligen sitta inne med en hel del
kunskap i ämnet och det är just kunskapen som gör dem till "turgubbar".
Marcus Silander
Full Member

Sähköposti
Galleriakuvat
« Vastaus #38 : Huhtikuu 09, 2012, 21:01:54 »

Blev en par ismetepass och några abborrpass under påsk helgen.Abborrfisket tyckte ja va ganska trögt för att vara denna tid på året men nå matfiskar blev de ju nog åtminstone.Helgens höjdpunkt blev väl en ismetad gädda på 7,4 kg.

100% Catch and Relased Hymyilee

tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2006-2007, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!