Issuu YouTube Facebook Verkkokauppa
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
Toukokuu 20, 2013, 08:09:06

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
Huippulaadukkaat MyFly perhokelat löydät SVK:n kaupasta!

Kalapaidat nyt puoleen hintaan

Vapaa-ajankalastajien tietovisa

Vastuullinen vapaa-ajankalastaja

Purokunnostustalkoot Teuvan Itäjoella

Lähde purokunnostustalkoisiin Kristiinankaupunkiin

Kaikki Indikaattorikaloja havainnoimaan

Vastuullisen vapaa-ajankalastajan tuotteet löytyvät nyt kaupasta

Nyt specimenjoukkue kasaan - ilmoittautumisaika päättyy 1.6.

Uutinen älypuhelimen omistajille:
Kalajuttuun on asennettu Tapatalk!

Vetoomus Itämeren lohen puolesta - pysäyttäkää sekakantakalastus

SVK:n YouTube-kanavalla uusi video: Kalojen vapauttaminen

Omalle tai seuran blogille lisää näkyvyyttä

Kaksi uutta kalastusvideota SVK:n
YouTube-kanavalla

Uusi kalastusvideo on julkaistu

Vapaa-ajankalastuksen eettiset säännöt

Nyt voit liittyä SVK:n kannatusjäseneksi

Nettikirjastoon tuli runsaasti lisää luettavaa

Vapaa-ajankalastajille avattiin oma nettikirjasto

Virtuaalinen pilkkiviikko on ohi. Katso tulokset täältä

Kysymyksiä kansanedustajaehdokkaillle - Frågor till riksdagskandidaterna

Rekisteröitymisohje - eli näin pääsen kirjoittamaan palstalle

Lappajärvellä kisataan sunnuntaina SM-pilkin esikisa

Ennätyskalarekisteriin 10 uutta Suomen ennätystä

Teemu Etelä-Aho voitti Specimenkilpailun

Joukkuesarja palaa takaisin specimenkilpailuun

Sivuston mainostajille oma alue

Erikoisväriset Jesse-vaaput. Näitä et muualta saa!
Specialfärgade Jesse-wobbler. Endast från FFC.

Specimenkilpailu 2010 palkinnot

SVK:n löydät myös Facebookista

Kuvagallerian ohjeet / Instruktioner för fotogalleri

Uutta kalajuttu.comissa:
- jäsenille oma kuvagalleria
- Specimenkilpailu 2010

Kalajuttu.com pilkkikisa-pilktävling 27.3 Björköby

Artikkeli kalojen vapauttamisesta

Äänestys Kalajutun vuoden parhaasta artikkelista

SVK:n uudet nettisivut on avattu. Käy tutustumassa.

Specimenkilpailu/Specimentävlingen
- Hienot palkinnot nuortensarjaan
- Fina priser i ungdomsklassen

[
size=10pt]Specimenkilpailun joukkuesarjaan ilmoittautui 20 joukkuetta

[
size=10pt]<a href="http://www.bittitaivas.com/svk/index.php/survey/viewSurvey/surveyid/12" target="_blank">Osallistu Vapaa-ajan Kalastaja-
lehden lukijakyselyyn
[/url]

Ilmoittautumisaikaa Specimenkilpailun joukkuesarjaan on jatkettu 30.4. asti[/size]

Palstan oma pilkkikilpailu 22.3.
Forumets egen pilktävling 22.3.

Haukien metrikerho
Hundraklubben

Specimenkilpailuun pistelaskuri

Specimenkilpailu 2008
Lopulliset pisteet
Top 10 kalat

[
size=10pt]Tunnettuja kalamiehiä mukaan vuoden 2009 specimenkilpailuun!

[
size=10pt]Syksyn suurin taimen
[
size=10pt]<a href="[size=10pt]Höstens största öring[/url]

Specimenkilpailun voittajalle ja suurimman pistekalan saajalle on luvassa upeat palkinnot.
Katso ensin kuvat täältä

ja sitten kalaan, hopi hopi.

Specimenkilpailulle löytyi logo. Tsekkaa kuva!

SM-kilpaonki 2008 tulokset täältä

Specimenkilpailu käynnistyi!

Forumets interna tävling om snyggaste hemmagjorda jerken [url=http://www.kalajuttu.com/index.php?topic=451.0]fotona hit
och diskussioner hit

Indikaattorikalahavaintojen ilmoittaminen yksinkertaistui!

SVK:n ympäristöohjelma valmistui

Hei vieras! Älä jää seuraamaan sivusta, vaan tule mukaan keskusteluun. Täältä voit lukea rekisteröitymisohjeet, rekisteröityminen on helppoa ja vie vain pari minuuttia.

Hej gäst! Följ inte med utifrån, registrera dig och delta i diskussionen. Här kan du läsa om registreringsdirektiven, registreringen är enkel och tar bara en par minuter att genpmföra.

Profiiliin uusia kenttiä

Talven suurin ahven. Kilpailu alkaa 1.12. !!!

Vinterns största abborre. Tävlingen börjar 1.12. !!!

Kalajuttu.com banneri

Palstan säännöt / Forumets regler
* Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Galleria Galleriaraportointi Kirjaudu Rekisteröidy

+  SVK:n Keskustelupalsta - kalastusta ja kalajuttuja
|-+  Svenskspråkig del
| |-+  Allmänt om fiske
| | |-+  Fiske minnen/historier
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Fiske minnen/historier  (Luettu 5742 kertaa)
Janne_Nilsson
Hero Member

flash84_666@hotmail.com
Sähköposti
Galleriakuvat
Gädda 10.5kg
Abborre 0.88kg
Gös 2.5kg
Lake 3.5kg
Lax 12kg
Öring 4.3kg
« : Kesäkuu 11, 2007, 11:12:31 »

Tänkte att om ni vill dela med er av ett bra fiske minne eller upplevelse som ni rekomenderar att andra åxå skall prova på.
Eller kanske någon rolig historia.

Så varsågoda!
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 11, 2007, 11:22:02 kirjoittanut janne nilsson » tallennettu

De som kallas för "turgubbar" måste tydligen sitta inne med en hel del
kunskap i ämnet och det är just kunskapen som gör dem till "turgubbar".
JonttiW
Full Member

jontti80@hotmail.com

Galleriakuvat
Mört: 940g
« Vastaus #1 : Kesäkuu 11, 2007, 16:18:17 »

En gång sku jag veva in en ca. 1 kg gädda, ganska nära stranden kom en ca. 3 kg gädda å högg den mindre. Den for ut med lina å n er mot botten. Vid stranden släppte den större, men en ca. 40 år gammal emaljpotta hade jag på istället krokat. Resultatet blev en gädda å en potta...
tallennettu
MKFT
Hero Member

Proffesionell sportfiskare

palten84@hotmail.com
Sähköposti
Galleriakuvat
« Vastaus #2 : Kesäkuu 13, 2007, 11:38:59 »

jaa.. de var under vinterns ismete,, hade notnA med mej,,  eftersom isen var ca.50-60cm så turades vi om att borra ålen å sätta ut grejorna... så på det ena spöt glömde notnA att sätta på linutlösaren vilket skulle visa sig ödesdigert senare under dagen.. nå ja,, under morgonen kom det en några gäddor men sen dog de totalt vid 12tiden.. så vi hoppade i bilen lämnade grejorna ute å for på kaffe.. vilket nu inte rekomenderas.. nå, när vi kommer tillbaka efter ca. 40minuter så ser det ut som ett slagfält! ett spö e borta 2 spön i hoptrasslade under isen fast dom stod ca.40meter i från varann samt att de e fisk på ett spö... så vad lärde man sig av denna historien då? just ingenting men det var jäkligt irriterande för stunden i allafall...
tallennettu
sören
Full Member

-simppor e även fiskar-

blade_997@hotmail.com
Sähköposti
Galleriakuvat
« Vastaus #3 : Elokuu 13, 2007, 14:45:49 »

var ute i i fredags på en runda( blev för övrigt pb på gäddan med 4.67kg Virnist&#228;&#228; )
en gädda for med draget å typ 5 meter lina pga dålig skött lina Vihainen
favoritdraget och allt...såg den senare på kvällen med mitt zalt drag i mungipan och kan nästa ge mig på den skratta när den for iväg igen...
for på nytt dagen efter och pröva på samma ställe, tro int att mitt drag trassla in sig i nåt som jag först trodde var gammalt nät eller liknande, svor å gorma en stund men sen börja ja märka det var lite myskot....visa sig att draget hade trasslat in sig i min gammla lina från föregående dag,med tillhörande drag å gädda i andra ändan! J&#228;rkyttynyt
gäddan slet sig i sista stund men jag fick tillbaks mitt drag så antar att både gädda å fiskaren var lika glada Hymyilee leve&#228;sti Hymyilee leve&#228;sti
tallennettu
Mack
Sr. Member

@ Brynäs - Saik

Galleriakuvat
2011
Ruutana 1,73kg Ruda
Made 2,49kg Lake
Säyne 2,13kg Id
Suutari 2,39kg Sutare (swe)
Sorva 1,24kg Sarv (swe)
Hauki 5,3kg
« Vastaus #4 : Joulukuu 04, 2008, 21:08:57 »

EN rolig fiskehistoria som letar sig tillbaka ett antal år.

Vi var och fiskade utanför en lekvik i Sverige och innan vi åkte hem så åkte vi in i viken för kompisen vart nödig. Så han hoppade av båten gick upp på på vass och sån här flytande gungfly. Sen så såg jag en gädda som simmde rakt mot båten och chasade iväg den med åran så han märker oss men ***skapaet simmade rakt emot och fastnade mellan båten och botten. Stjärtfenan stack upp och när jag såg den så var tvungen att dra upp den men försök dra upp en stor gädda i stjärten. Vi var 3 kvar i båten och försökte få upp gäddstackarn men det gick inte. Kompisen kom tillbaka och såg vad vi höll på med och sa att flytta på er och tog på sig sina handskar (såna här med svarta knottror på ) tog tag i gäddan och drog upp den och gäddan höll aldrig på att ta slut.

En snabb vägning och gäddan fick komma ner i vattnet igen.  Vågen stannade 10,9kg

Synd att den inte var spöfångad Surullinen

* gaddaliten.jpg (47 kilotavua, 500x737 - tarkasteltu 226 kertaa.)
tallennettu

http://www.bigfish.fi - Välineet vastuulliseen vapaa-ajankalastukseen.
Johnny
Sr. Member

Sähköposti
Galleriakuvat
« Vastaus #5 : Maaliskuu 07, 2012, 21:59:33 »

Det går aldrig längre en några timmar innan jag börjar tänka på fiske. Drömmer mig bort om stora öringar som hugger efter betet. Pang! Där satt den och så vaknar jag i solstolen under ett parasoll. Jag var i Thailand, Phuket med familjen på semester.
Nu jäklar måste jag fiska, vad som helst. Så jag började undersöka möjligheterna.  Ut på havet ville jag, men förstod ganska snabbt att det var bortkastade pengar att betala dyrt för trollingbåt för att få små tonfiskar. Okej, chansen finns ju alltid att få större fisk. Nja, kanske en annan gång.

Hade hört talas om en liten sjö i Phuket där det skulle finnas stora sötvattenfiskar. Så jag kollade upp det och bingo. Engelsmannen jag talade med lovade upphämtning och skjuts till sjön redan följande dag. Han lovade även en egen  guide för hela dagen . Skjuts tillbaka till hotellet skulle vi även få. Låter helt lovande. Engelsmannen berättade även att det fanns fisk ända upp till 100 kg i sjön. Kompisen Ronny hakade på och vi bokade.
Följande morgon kl. 07.30 stod vi utanför hotellet och väntade. Killen dök upp helt tidsenligt men bilen var redan halvfull - där satt hans thailändska fru, barn och svärmor plus några till som också skulle ha skjuts. Lite humoristiskt tänkte vi och trängde oss in i bilen.
Sedan blev det en färd i Phukets morgonrusning man sällan glömmer.

Väl framme vid sjön blev vi genast presenterade för ”vår guide” Mr Bang . En gammal men pigg thailändare som inte kunde engelska.
Suck!
Första intrycket av sjön var bedrövlig. En sjö stor som en fotbollsplan full med brunt vatten. Alltså en konstgjord sjö. Eller en damm? Vet inte riktigt vad ?!
Men humöret var på topp i alla fall.
Mr Bang körde glatt ut fiske grejorna med flakmoppe runt dammen. Och vi traskade efter. Mr Bang var absolut inte långsam som sina miljoner landsmän utan började genast rigga spöna. Här skulle det metas. Bollar av bröd bakades med krokar i.
På några minuter var alla spöna ute utan att vi hade gjort något själva.  Här är det guiden som jobbar. Vi skulle tydligen inte behöva göra något själva. Mr Bang visade oss baitrunner-rullarna och hur vi skulle kroka fisk.
Skönt att vi åtminstone skulle få ta spöna själva vid napp. Vi skämtade om att kanske guiden kan drilla fiskarna åt oss om det blir för jobbigt och att vi endast skulle hålla i fisken för fotografering.
Då kommer en kvinna på moped från restaurangen. Hon undrar vad herrarna vill dricka till fisket? Vi ler åt tillfället och beställer några öl.

Då tjuter det till i ena rullen och Mr  Bang ropar nåt obegripligt på thai. Kompisen är närmast så han tar genast spöet och krokar fisken.  Kampen är i gång. Vi hade blivit instruerade att fiskarna skulle drillas med mjuk broms. Fiskarna skulle vara trötta innan dem gick att landas.  Efter några minuters hektisk kamp håvade guiden in första fisken – en Giant Mekong Catfish. Jag fotograferade för fullt och fisken släpptes tillbaka. Nice!  
Och nu anländer en flakmoppe, lastad med is hinkar fyllda med kyld öl. Super nice!

Tänkte försöka ladda på nytt bröd och kasta ut men  Mr Bang visar att jag kan sätta mig ner och njuta av drickat. Guiden gör jobbet istället. Överallt syns stora fiskar som är uppe och vakar i ytan.  Hinner bara korka ölen så knarrar det ur nästa rulle. Kompisen hinner före igen. Ännu några spännande minuters kamp så kommer en ny art för oss upp – Giant Piranha Pacu. Skoj! Mera fotografering och fisken försvinner ner i det bruna (O`boy) vattnet.

Vi försöker diskutera med Mr Bang men hans engelska är nog sämre än min thailändska. Men ju mer jag pratar med honom ju gladare blir han. Och han bara pratar mera och mera, helt obegripliga saker. Det verkar som han tror att jag förstår allt han säger. Jag visar upp en broschyr från fiskdammen och pekar på den största fisken som skulle finnas (Arapaimi på 100 kg).  Han skrattar till och pekar på huset intill oss. Som om han menar att fisken är inne i huset. Då kommer dom första engelska orden:
 ”- Very dead fish” .
 Och så skrattar vi alla. Ännu en gång är det bevisat hur allt funkar (eller inte) i detta land.

Det går en knapp halv timme innan det äntligen är min tur. Rullen tjuter för fullt.
Adrenalinet flödar.
Äntligen är det min tur att få känna på riktig kraft. Jag hade ju haft en bild i huvudet hur det skulle vara, men mina tankar angående dessa ”fighters” hade börjat förändras. För jag står ju trots allt i ett ”akvarium” och fiskar med utplanterad fisk som behöver mat. Och med egen guide - inte riktigt likt mig!

Fisken rusar igen. Ojdå, det är ju faktiskt kul. Linan går kors och tvärs från sida till sida. Fisken vill inte som jag. Efter härliga rusningar och ännu flera missade håvningar hamnar fisken tillslut i håven -en Giant Siamese Carp. Måste få en bild på denna mäktiga fisk tänkte jag . Tanken slår mig hur många gånger den har blivit fotad tidigare...

Det händer mycket nu. Dubbelhuggen avlöser varandra. Vi tappar säkert hälften av all fisk som kliver på. Men det gör inget. Guiden bara laddar på nytt bröd och vi drillar och fotograferar. Olika storlekar av Pacu,Carp och Catfish.
Vad vi är duktiga (ironiskt). Vi får trippelhugg och medan vi själva drillar in och krokar av står guiden snällt med det tredje spöet och väntar att vi ska ta över.

Timmarna rullar på snabbt och kvinnan från restaurangen kommer körandes med lunch-menyn och fisket lugnar sig på en gång. Tror nog minsann fiskarna var dresserade. Vi beställer mat och vilar lite i hängmattorna. Vi är ju trots allt på semester.  
Solen steker fruktansvärt så ölen bir inte långvariga i hinken.
Kocken från restaurangen på andra sidan sjön ropar på Mr Bang och han hoppar genast på sin flakmoped och hämtar lunchen. Han har även nya ishinkar med kall öl när han kommer tillbaks. Vi äter och vilar lite.

Fisket fortsätter under den heta solen. Men mitt på dagen blir det lite lugnare. Minuter blir till halvtimmar mellan nappen. Ett napp känns lite tyngre och jag gläds åt fiskens kraft. Spöet känns svajigt när den rusar gång på gång.
Ronny börjar filma efter några minuter då jag tjatar om hur stor den är. Jag börjar bli säker på att det är en Carp när den går från sida till sida hela tiden. Lite har man ju lärt sig under dagen. Efter en lång kamp (kändes så i alla fall, max 5 minuter) smäller det ordentligt.
Spöet går av på mitten.
Så nu tjuter det ordentligt i rullen igen. Bara att vrida åt bromsen och veva. Hoppas linan håller bara.  Vi lyckas få den i håven, den var ju trots allt ganska utmattad.

Jag poserar stolt med en fet Carp  i famnen och Ronny fotograferar. Tog ett stadigt grepp om fisken för att bära den tillbaka till vattnet då Mr Bang hejdar mig.
Vad nu då? Jag sätter ner carpen.
Två ryssar kommer springande med kamera i högsta hugg.
De hade tydligen stått och tittat på.  Innan jag riktigt förstår vad som är på gång står ena ryssen på knä och poserar med carpen – ”min” carp! Den andre ryssen fotograferar för fullt. ”Vad i helvete” hinner jag tänka, ”kroka en egen”. Jag blir  förstummad  av händelsen och hinner inte få ur mig ett ljud innan de gått sin väg. Snacka om fräckhet tänker jag, nu hamnar min carp i nått ryskt album.
Men då kommer tankarna på nytt, hur duktig är jag själv då? Metar i ett O´boy-akvarium fullt med fisk med guide och allt. Nåja, ryssarna var fräcka i alla fall.

Mr Bang surar. Det var ju hans eget spö som knäcktes i fighten. Han försöker förklara att det var ett dyrt spö. Jag tror honom inte men håller god min.
Erbjuder mig att köpa ett nytt åt honom. Han skriver med en käpp i sanden 3…0…0…..     Vad?! 300 baht ?!  
Jag får svårt att hålla god min. Nu förstår jag varför spöet inte höll.
Ger honom 1000 baht och han skiner som en sol igen och fisket fortsätter.

Lite senare anländer Mr Bangs fru med mera fiskegrejor.
Nu skulle det tacklas med ny blandning på två spön. Mr Bang pratar för fullt och viftar och visar med både händer och armar. Jag förstod att det var Asian Redtail Catfish  vi skull försöka fånga. En riktig fighter alltså.  
Men han vill hålla i spöet själv hela tiden. Han lirkar fram och tillbaka säkert en halv timme.  Kastar alltid ut till samma håla. Jag försöker göra som Mr Bang, men inget händer. Hans fru tar över spöet en stund. Varför då undrar jag för mig själv, kanske hon kan det här bättre än vi.

Säkert är det så och just då nappar det. Linan sträcks och Mr Bangs fru krokar fisken klockrent och sträcker genast spöet mot oss. Då rinner bägaren över för mig. Jag orkar inte med gentlemannafisket mera! Ronny tar mot spöt och börjar drilla upp fisken.
En Asian Redtail Catfish är på kroken. Den verkar inte så stor. Men jäkligt stark är den.
 Och några minuter senare är kampen över och en väldigt vacker fisk kommer upp.
Vi beundrar fisken och fotograferar som japaner (mera ironi) och släpper tillbaka fisken.
Känns som vi börjar kunna det här nu.

Eftermiddagen kommer emot och vi avrundar fisket. Vi är nöjda och tackar för oss. Engelsmannen anländer punktligt. Vi berättar om våra bravader medan vi blir skjutsade tillbaks till hotellet.

Giant Piranha Pacu

Giant Siamese Carp

Giant Mekong Catfish

Asian Redtail Catfish

Men är det här fiske då? Jo visst är det…  eller?! Roligt var det i alla fall!

Vi landade ju över 20 fiskar (tappade räkningen i värmen) och 4 olika arter.

Men är det någon bedrift då ?!

Att fiska utplanterad fisk i en damm? Inte enligt mig. Inget att lägga i cv:n precis. Men jäkligt fina bilder i semester-albumet och ett annorlunda minne för livet.

Skulle jag göra om det? nja…kanske, för nog är det alltid spännande med stor fisk på kroken. Skulle genast tacka ja om en 100 kg:s fisk bjuder upp till dans.

Men helst ute på havet….

Phuket
Februari 2012
32 grader i skuggan

Johnny Granholm

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2012, 22:10:27 kirjoittanut Johnny » tallennettu
Frassin
Hero Member

Galleriakuvat
Lax 10,0 , Gädda 13,7 , Abborre 0,87 , Gös 3,7, Öring 2,3
« Vastaus #6 : Maaliskuu 16, 2012, 18:54:32 »

DEL 1

Den 5 mars 2012 förändrades mitt fiske liv för alltid. Jag fick besöka en plats som i mina ögon kan liknas vid paradiset(när det gäller fiske). Monstruösa fiskar av diverse exotiska arter samlade i ett och samma vattendrag.....Detta ställe heter Gillhams fishing resort.

När jag kom dit så slängde dom en 10 sidors manual med regler för fiskandet framför mig, bara att läsa! Då förstod man att här är det inte fiskaren och det fina fotot som är högsta prioritet utan här bedrivs ett C&R fiske av högsta klass. Redan då hade jag svårt att koncentrera mig på läsandet för i bakgrunden bröts vattenytan gång på gång av enorma vak och plask. Efter att ha betat av reglerna så var det då daxs för lite fiske. Fiskeplatsen de hade förberett var toppen, 2 spön med larm, ett för deadbait och ett för bollies. Bestämde mig även för att beställa ett 3:dje spö för en större chans att lyckas få något på kroken. Detta visade sig bli ett med flöte och en spunne lina som ska hålla för 100 pounds. Dom 2 andra var ämnade för bottenmete och hade nylonlina.
Fisketiden var från 8.00 på morgonen till 19.00 på kvällen och klockan var nästan 9.00 när guiden gick ut med oss till fiskeplatsen. Där visade han oss hur man tacklade spöna med bollies och dom döda betesfiskarna som liknade strömming samt hur vi skulle slänga ut bollies med slangbellan som fanns på platsen. Resten skullle man klara själv var det ju tänkt, om man ändå skulle ha läst på lite mera före man åkte från Finland,suck!. Efter en stund kom guiden tillbaka med kaffe i en termos och slog sig ner i den ena solstolen och frågade om jag fiskat förut och vad jag fått för fisk. Den enda riktiga kampen jag haft  var ju en yellow fin tuna på ca 15kg. Med ett stort hånflin sa han "Wait until you get an mekong, then you will hate me!". Timmarna gick och inget hände, jag såg andra som fick fisk men vid mina spön hände inget! =( Vid 12.30 tiden kom den thailändske guiden som dom har anställd till mig. Med sig hade ett annat spö tacklat med en feeder.

Det är en grej som liknar en missil som går att öppna för att fylla med bollies för att sedan slängas ut där man fiskar varefter den öppnas och alla bollies som faller ut lockar till sig fisk. Detta gjorde han med en väldig precision. Efter att han gjort det 7-8 ggr så väntade vi och efter 5 minuter till ljuder alarmet. FISH ON! ropar guiden och jag är snabbt framme för att göra mothugg och visst sitter fisken=).
Fisken gav igen med råstyrka och kämpade emot med en sån kraft som jag inte tidigare känt från en fisk förut. De följande 25 minuterna blev en hård kamp mellan mig och fisken. Mekongmalen är en otroligt kämpastark och envis fisk som inte ger sig i första taget. man kan stå och drilla fisken och den kommer in med sidan före och man tänker att den ger sig. Men tji fick man gång på gång, det verkade mera som denbara vilade sig för att återigen stcka iväg.Under hela drillningen hörs i mitt huvud "You will hate me" och orden stämmer rätt bra. Svetten rinner nerför pannan, musklerna pumpar av mjölksyra och det värker  i armar och knäna. Men till sist ger sig fisken och guiden håvar in min första mekongmal någonsin! Han uppskattar fisken till 55kg. Ja här uppskattas fiskarnas vikt för de får inte tas upp från vattnet, förutom de gånger som ett eventuellt världsrekord kan slås. Och vill man ha ett foto får man glatt hoppa ner i vattnet med fisken i famn.
Efter att fisken återfått sin frihet och fiskaren sina krafter så satte jag  på nya bollies och fortsatte fiskandet. Det var lungt ända fram till ca.15.30 då nästa fisk satt fast, denna gången på deadbait. Jag kände direkt vid mothugget att den fisken inte alls var i samma kaliber som den förra men den var ändå rätt stark. Denna fight var över på ungefär 4 minuter och upp kom en Asian red tail cat fish

Ut med spöna på nytt och fortsatt väntan på nästa hugg. Det tog inte länge innan det surrade på nytt i ett av larmen men denna gång sitter inte fisken vid mothugget, troligtvis en Asian red tail säger guiden.Jag slänger ut grejerna  tillbaka och jag hinner knappt sätta mig ner innan det är daxs på nytt. Snabbt mothugg och fisken sitter och det blir ett ordentligt rally. Jag känner att det är någonting med kraft i andra änden. Innan guiden hinner fram har fisken oxo tagit ett av dom andra spöna. I samma veva fastnar en av krokarna i botten och fisken sliter sig =(.Ut med grejerna igen och denna gång får jag vänta ända till 17.00 tiden. Denna gång testade jag själv att slänga ut bollies med  feedern som guiden gjorde tidigare, dock inte med samma precision. Men resultat gav det, tog inte länge innan larmet ljöd igen. Ett snabbt mothugg och sen blir det att åka av igen och efter 20 minuters kamp kunde vi landa en 45kg:s mekongmal. Sen hände det inte mera denna dag men glada och nöjda åkte vi tillbaka till hotellet
tallennettu

Frassin
Hero Member

Galleriakuvat
« Vastaus #7 : Maaliskuu 17, 2012, 10:51:28 »

DEL 2

http://frassin.blogspot.com/
tallennettu

Jesper Holmstedt
Jr. Member
**

WWW Sähköposti
Galleriakuvat
Gädda: 8,9kg
Id: 1,54kg
« Vastaus #8 : Maaliskuu 17, 2012, 18:12:34 »

Häftigt!  Hymyilee
tallennettu

BigPig Fishing |  Det är en extremt liten skillnad mellan att fiska och att stå brevid en sjö och se ut som en idiot.
Frassin
Hero Member

Galleriakuvat
« Vastaus #9 : Maaliskuu 17, 2012, 20:08:52 »

Iskee silm&#228;&#228;
tallennettu

gsus_lives
Newbie
*

Galleriakuvat
« Vastaus #10 : Toukokuu 21, 2012, 20:30:25 »

Var ute i korsholms skärgård en sväng igen, största blev på 6.7kg tilla kompisen själv mångfaldiga små gäddor och två bra braxar!

tallennettu
Sivuja: [1] Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2006-2007, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!